STRONA GŁÓWNA FORUM ARTYKUŁY
   Logowanie | Rejestracja
Menu główne
Darmowe ogłoszenia pracy, gdzie wykorzystuje się UML!

Instrukcja zamieszczania bezpłatnych ogłoszeń pracy, została zamieszczona w więcej...

Forum dedykowane

Jeżeli masz jakikolwiek problem z UML (Unified Modeling Language) oraz zależy Ci na czasie i jakości odpowiedzi - to skorzystaj z dedykowanego forum!
W celu uruchomienia forum dedykowanego skontaktuj się z nami poprzez biuro obsługi klienta. więcej...

Edukacja

Ciekawą ofertę edukacyjną z zakresu Inżynierii Oprogramowania od kilku lat przedstawia Politechnika Warszawska- "Podyplomowe Studium Projektowania Systemów Informacyjnych" adresowane jest do osób zajmujących się zbieraniem i modelowaniem wymagań więcej...

Reklama

Oferta reklamy w Portal www.UML.com.pl więcej...

Czy wiesz, że:

Według D. Rosenberga podczas modelowania analitycznego - aktor, klasa graniczna, klasa przechowująca i klasa sterująca mogą łączyć się w okreslony sposób? więcej...

To, co klient zamówił. Etapy budowy systemów informatycznych.
  Napisane przez Sun 02 Dec 2007 przez Artur (284 cztane)
Streszczenie artykułu - To, co klient zamówił z serii Etapy budowy systemów informatycznych.

„Oczekiwania klienta dla systemu informatycznego nie są precyzyjne. Przy czym, to lata studiów i często inne kompetencje niż posiada klient - pozwalają wykorzystać zasady i reguły jakie obowiązują przy formułowaniu oczekiwań klienta wobec produktu, jakim jest system informatyczny. Fakty te, rodzą szczególnie dziwaczne sytuacje, które najczęściej są rozwiązywane poprzez techniki „empirystyczne”.
Doświadczenie natomiast, w dynamicznie ewoluującej dziedzinie inżynierii oprogramowania, często stwarza problemy znajdujące się w kręgu - zastosowania nowych rozwiązań w wypracowanej percepcji myślenia”.


Zapewne to nie wymieniony w tytule artykułu „klient” czyta ten i podobne artykuły. Prawdę powiedziawszy, klienci nie znają i nie chcą interesować się zagadnieniami związanymi z produkcją systemów informatycznych. Generalizując, klienci nie tworzą systemów informatycznych. Mało tego, klienci nie wiedzą, nie widzą potrzeby i pospolicie określając - nie znają się na tworzeniu systemów informatycznych.

Myślę, że powyższe przybliżenie „problemu”, jest wysoce istotne dla powodzenia rozwoju firm informatycznych. Można byłoby również stwierdzić, że nam informatykom daleko jest od tego - aby potencjalni klienci znali się na produkcji systemów informatycznych. Czyż ten fakt nie jest zastanawiający wobec tytułu tego artykułu (To, co klient zamówił) ?
Gdzie leży granica, pomiędzy tym co klient zamówił, a tym co klient chciał zamówić? Można byłoby powiedzieć więcej ale tym samym, skierować odpowiedzialność podejmowanych decyzji - na klienta. W pierwszym akapicie, przybliżyłem temat „stosunku” samego klienta do produkcji systemów informatycznych. Myślę, że wielu „wtajemniczonych” dostrzega fakt oczywisty - klient nie zna się na produkcji systemów informatycznych oraz co szczególnie istotne - najczęściej nie powoduje to jego dokształcenia w tym zakresie.

A więc, co klient zamawia ? Zapewne, jest to jakiś produkt. Prawdopodobnie, w przekonaniu wielu, jest tym produktem, który zadowala faktem swojego istnienia. Tak naprawdę, to trudno stwierdzić, kiedy można powiedzieć - że system informatyczny spełnia oczekiwania klienta. Bo kiedy ? Czy analiza biznesowa, w całej swojej okazałości jest wystarczalna w tym celu ? Doświadczenie mi mówi, że jeżeli analiza biznesowa została wykonana zgodnie z kunsztem, to klient poświęcił więcej czasu niż przewidywał, projekt jest zagrożony przekroczeniem budżetu, a klient stwierdza - kiedy ten system powstanie ? Spójrzmy prawdzie w oczy - czy jesteśmy gotowi w projektach systemów informatycznych, aby zrealizować analizę biznesową, określić cele biznesowe organizacji oraz ich realizację ? Czy te projekty informatyczne, które zostały zliczone przez raport pt. „Chaos” jako nieudane, nie zostały faktycznie wykonane bez zgody z oczywistymi na dzień dzisiejszy zasadami ?

Czy nam informatykom nie pracowałoby się lepiej, kiedy bylibyśmy świadomi - że nasza praca i czas w nią wkładany jest ustalony w budżecie projektu ? Czy de facto, wobec powyższych akapitów nie wypracowalibyśmy lepszego systemu informatycznego? Wracając w tym akapicie do tematów bliższych rzeczywistości, czy do wymagań kompetencyjnym stawianym analitykom i innym, którzy stoją w procesie wytwórczym pomiędzy klientem a wykonawcą, nie należałoby dodać „poza często zgubnym doświadczeniem” - zdrowego rozsądku? Ale tym samym wykroczylibyśmy poza doskonały świat zobrazowany przez liczne książki - ostatnio występujące pod szyldem „technologii obiektowej”.

Podsumowując, zebrane powyżej stwierdzenia, nie są bardzo zrozumiałe i dosadne. Myślę, że ktoś powie - to są jakieś bzdury. Myślę również, że inny powie - artykuł w gruncie rzeczy, formułuje zarys bardzo trudnego problemu do rozwiązania…

Zapraszam do kolejnych publikacji z serii „Etapy budowania systemów informatycznych”.

Artykuły powiązane:

1. "Wprowadzenie z serii Etapy budowy systemów informatycznych": http://www.uml.com.pl/modules/articles/article.php?id=30

2. "To co analityk zrozumiał. Etapy budowy systemów informatycznych"
http://www.uml.com.pl/modules/articles/article.php?id=32


Indeks :: Drukuj :: E-mail
Komentarze są własnością ich autorów. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.
Blok logowania
Nazwa użytkownika:

Hasło:


Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się teraz!
Przegląd UML 2.0

Diagramy UML 2.0 -więcej...
Diagram klas - więcej...
Diagram przypadków użycia -więcej...
Diagram obiektów - więcej...
Diagramy pakietów - więcej...
Diagram czynności -więcej...
Diagram maszyn stanowych -więcej...
Diagramy modelowania analitycznego -więcej...
Diagramy struktur połączonych -więcej...
Diagramy sekwencji -więcej...
Diagramy komunikacji -więcej...
Diagramy harmonogramowania-więcej...
Diagramy komponentów-więcej...
Diagramy sterowania interakcją -więcej...
Diagramy rozlokowania -więcej...
Wkrótce powstaną kolejne opracowania

Statystyki