| To, co analityk zrozumiał. Etapy budowy systemów informatycznych. |
|---|
| Napisane przez Mon 17 Dec 2007 przez Artur (69 cztane) |
|
„To, co analityk zrozumiał” Streszczenie „Faktem jest, ze najczęściej to właśnie przed analitykiem stoi największy trud pracy. Otoczenie, w którym analityk wykonuje pracę jest często nieuporządkowane. Efekty pracy analityka są najbardziej z wszystkich ról w projekcie narażone na wpływ współczynników destruktywnych dla powodzenia projektu. Praktycznie nie rozróżnia się analityków biznesowych od systemowych. Zwykle analityk pracuje pod presją czasu i w stresie…” Myślę, że należy rozpocząć ten artykuł od zdefiniowania stanowiska pracy, roli w projekcie oraz wymagań stawianym analitykom. Wiadomo powszechnie, że analityk jest tą rolą w projekcie, która występuje pomiędzy klientem a zespołem projektowym systemu informatycznego. Analityk jest tą osoba, która rozwiązuje szerokie spektrum problemów, poczynając od developerskich a kończąc na handlowych. Prowadzi przy tym szkolenia oraz negocjuje wszystko i z wszystkimi. Można byłoby tym samym stwierdzić, że analityk jest niemalże kręgosłupem projektu systemu informatycznego. Wszechobecne problemy projektowe, dotyczą najczęściej analityka. A więc, tytuł tego artykułu należy rozpatrzyć w kontekście tych problemów o różnej granulacji, typie, miejscu i czasie występowania. Do elementów, które wpływają na pracę analityka, można zaliczyć: • Specyfikę klienta • Komunikację z klientem • Specyfikę zespołu projektowego • Komunikację zespołu projektowego • Problemy natury inżynierii oprogramowania • Problemy natury techniki oprogramowania • Problemy natury handlowej • Do wszystkiego powyższego należy dodać zdolność i efektywność negocjacyjną Generalizując, wiele czynników wpływa na efekty pracy analityka. Jeżeli rozpatrzylibyśmy te czynniki w kontekście strukturalnym - a więc stworzylibyśmy diagram klas, to zapewne stwierdzilibyśmy o złożoności samych związków zależności pomiędzy takimi klasami jak np.: Analityk oraz np. KomunikacjaZKlientem. Zależność analityk - komunikacja z klientem jest szczególnie istotna. Powiedziałbym nawet, że jest bardziej istotna niż zależność analityka i klienta. Dlaczego tak stwierdziłem? Wyobraźmy sobie dwa zespoły: pierwszy to zespół zleceniodawcy projektu a drugi to zespół wykonawcy projektu. W zespole wykonawcy, widoczny analityk jest osobą pomiędzy wymienionymi zespołami projektowymi. W każdym zespole, praktycznie w każdym dniu pracy dokonuje się pewnych ustaleń/ podejmuje się decyzje. W każdym z zespołów „coś” się dzieje. To coś nie jest precyzyjnie określone. Jednak to coś może mieć wpływ na pracę analityka a zarazem pracę obu zespołów. Jednak to coś, nie wywołuje bezpośrednich skutków w pracy obu zespołów. Czasami przyczynia się to do lepszych rezultatów a czasami do gorszych. Część tych informacji jest przekazywana na oficjalnych spotkaniach. Informacje mogą być przekazywane w nieodpowiednim czasie. Ponadto, informacje te - mogą być niekompletne. Możemy nie znać istotnych powodów ich powstania i istnienia. Analityk, wobec sposobu dostępu do informacji (biorąc pod uwagę aspekty biznesowe i systemowe), aby zupełnie poprawnie ocenić wszystkie „przetwarzane” informacje, musiałby użyć wręcz nieznanych zdolności. To powszechne doświadczenie, w tym przypadku, również nie stanowi „pewnego” rozwiązania. Myślę, że powyżej scharakteryzowany obraz samego związku i wzajemnej zależności analityka i komunikacji z klientem, sygnalizuje o wielkość zagadnień, które mają wpływ na to, co rozumiemy pt. „To, co analityk zrozumiał”. Zachęcam do dyskusji … Artykuły powiązane: 1) Wprowadzenie. Etapy budowy systemów informatycznych. Link: http://www.uml.com.pl/modules/articles/article.php?id=30 2) To, co klient zamówił. Etapy budowy systemów informatycznych. http://www.uml.com.pl/modules/articles/article.php?id=31 |
| Indeks :: Drukuj :: E-mail |
Komentarze są własnością ich autorów. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.



