Tytuł artykułu:   To, co analityk zrozumiał. Etapy budowy systemów informatycznych.
Pierwszy wysłał:   Mon 17 Dec 2007
Opis:   Streszczenie
„Faktem jest, ze najczęściej to właśnie przed analitykiem stoi największy trud pracy. Otoczenie, w którym analityk wykonuje pracę jest często nieuporządkowane. Efekty pracy analityka są najbardziej z wszystkich ról w projekcie narażone na wpływ współczynników destruktywnych dla powodzenia projektu. Praktycznie nie rozróżnia się analityków biznesowych od systemowych. Zwykle analityk pracuje pod presją czasu i w stresie…”
Treœć artykułu:
„To, co analityk zrozumiał”

Streszczenie
„Faktem jest, ze najczęściej to właśnie przed analitykiem stoi największy trud pracy. Otoczenie, w którym analityk wykonuje pracę jest często nieuporządkowane. Efekty pracy analityka są najbardziej z wszystkich ról w projekcie narażone na wpływ współczynników destruktywnych dla powodzenia projektu. Praktycznie nie rozróżnia się analityków biznesowych od systemowych. Zwykle analityk pracuje pod presją czasu i w stresie…”

Myślę, że należy rozpocząć ten artykuł od zdefiniowania stanowiska pracy, roli w projekcie oraz wymagań stawianym analitykom. Wiadomo powszechnie, że analityk jest tą rolą w projekcie, która występuje pomiędzy klientem a zespołem projektowym systemu informatycznego. Analityk jest tą osoba, która rozwiązuje szerokie spektrum problemów, poczynając od developerskich a kończąc na handlowych. Prowadzi przy tym szkolenia oraz negocjuje wszystko i z wszystkimi. Można byłoby tym samym stwierdzić, że analityk jest niemalże kręgosłupem projektu systemu informatycznego.

Wszechobecne problemy projektowe, dotyczą najczęściej analityka. A więc, tytuł tego artykułu należy rozpatrzyć w kontekście tych problemów o różnej granulacji, typie, miejscu i czasie występowania. Do elementów, które wpływają na pracę analityka, można zaliczyć:

• Specyfikę klienta
• Komunikację z klientem
• Specyfikę zespołu projektowego
• Komunikację zespołu projektowego
• Problemy natury inżynierii oprogramowania
• Problemy natury techniki oprogramowania
• Problemy natury handlowej
• Do wszystkiego powyższego należy dodać zdolność i efektywność negocjacyjną

Generalizując, wiele czynników wpływa na efekty pracy analityka. Jeżeli rozpatrzylibyśmy te czynniki w kontekście strukturalnym - a więc stworzylibyśmy diagram klas, to zapewne stwierdzilibyśmy o złożoności samych związków zależności pomiędzy takimi klasami jak np.: Analityk oraz np. KomunikacjaZKlientem. Zależność analityk - komunikacja z klientem jest szczególnie istotna. Powiedziałbym nawet, że jest bardziej istotna niż zależność analityka i klienta. Dlaczego tak stwierdziłem?
Wyobraźmy sobie dwa zespoły: pierwszy to zespół zleceniodawcy projektu a drugi to zespół wykonawcy projektu. W zespole wykonawcy, widoczny analityk jest osobą pomiędzy wymienionymi zespołami projektowymi. W każdym zespole, praktycznie w każdym dniu pracy dokonuje się pewnych ustaleń/ podejmuje się decyzje. W każdym z zespołów „coś” się dzieje. To coś nie jest precyzyjnie określone. Jednak to coś może mieć wpływ na pracę analityka a zarazem pracę obu zespołów. Jednak to coś, nie wywołuje bezpośrednich skutków w pracy obu zespołów. Czasami przyczynia się to do lepszych rezultatów a czasami do gorszych. Część tych informacji jest przekazywana na oficjalnych spotkaniach. Informacje mogą być przekazywane w nieodpowiednim czasie. Ponadto, informacje te - mogą być niekompletne. Możemy nie znać istotnych powodów ich powstania i istnienia. Analityk, wobec sposobu dostępu do informacji (biorąc pod uwagę aspekty biznesowe i systemowe), aby zupełnie poprawnie ocenić wszystkie „przetwarzane” informacje, musiałby użyć wręcz nieznanych zdolności. To powszechne doświadczenie, w tym przypadku, również nie stanowi „pewnego” rozwiązania.

Myślę, że powyżej scharakteryzowany obraz samego związku i wzajemnej zależności analityka i komunikacji z klientem, sygnalizuje o wielkość zagadnień, które mają wpływ na to, co rozumiemy pt. „To, co analityk zrozumiał”. Zachęcam do dyskusji …

Artykuły powiązane:

1. Wprowadzenie. Etapy budowy systemów informatycznych.
Link: http://www.uml.com.pl/modules/articles/article.php?id=30

2. To, co klient zamówił. Etapy budowy systemów informatycznych.
http://www.uml.com.pl/modules/articles/article.php?id=31

3. "To, co opisywał projekt. Etapy budowy systemów informatycznych" Link:
http://www.uml.com.pl/modules/articles/article.php?id=60
Ten artykuł był oryginalnie publikowany przez:
Strona: Projekty systemów informatycznych z UML (Unified Modeling Language)
URL: http://www.uml.com.pl/modules/articles/article.php?id=32